Avsnitt 4 av Dataspaning handlar om edtech och digitalt lärande. Vi introducerar edtech, diskuterar MOOCs (Massive Open Online Courses) och olika appar man kan använda sig av i sitt lärande. Vi går in på utvecklingen i edtech från inspelning av föreläsningar till interaktiva onlineklassrum. Vi pratar även om spaced repitition, appen Anki och https://ankiweb.net. Sen pratar vi lite mer om att lära sig språk. Andra ämnen som tas upp är allmän pedagogik och undervisning på universitetet, Codecademy för lärande inom programmering och Verbling för språk.

Dagens spaning:
3blue1brown – https://www.youtube.com/channel/UCYO_jab_esuFRV4b17AJtAw
Videon om Fouriertransform: https://www.youtube.com/watch?v=spUNpyF58BY
Första delen i deras serie om neurala nätverk: https://www.youtube.com/watch?v=aircAruvnKk

Andra saker som omnämnns i avsnittet:
– Codecademy (App och websida för programmering) – https://www.codecademy.com/
– Coursera (MOOC) – https://www.coursera.org/
– Datacamp (Data Science MOOC/plattform) – https://www.datacamp.com/
– Duolingo (Språkapp och websida)- https://www.duolingo.com/
– EdX (MOOC) – https://www.edx.org/
– Quantopian (finans-MOOC) – https://www.quantopian.com/
– MOOC (Massive Open Online Course) – https://en.wikipedia.org/wiki/MOOC
– Spaced repetition – https://en.wikipedia.org/wiki/Spaced_repetition
– Verbling (privatlektioner i språk) – https://www.verbling.com/

Medverkande i avsnittet:
– Henning Hammar, doktorand i fysik på Uppsala Universitet, driver även tjänsten Börslabbet, @investerarfys
– Daniel Constanda, IT-konsult i finansbranchen på Clara Financial Consulting
– Martin Nordgren, jobbar på Tobii, tidigare på Dirac, @martinjnordgren

Kontakta oss:
dataspaning.se
@dataspaning @ Twitter
dataspaning@gmail.com